آیت الله اعرافی: پای میراث غدیر جان میفشانیم
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۲۰۳۱
آیت الله اعرافی در مراسم عمامه گذاری طلاب که به مناسبت عید غدیر در مسجد حضرت معصومه سلام الله علیها مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر خم ابراز داشت: ماندگاری و درخشش انوار این عید در تاریخ اسلام یک قصه عادی نیست، چرا که در طول تاریخ اسلام داستانهای معاند و عوامل مزاحم مانع از تحقق غدیر و پیامهای بزرگ آن میشد و یادمان باشد این داستان بزرگ در مسیر گذر تاریخ با موانع و سدهای بزرگی روبرو بود و نمیگذاشت غدیر و داستانهای امامت برای نسلها و قرنهای آینده بماند و منتقل شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه گفت: غدیر در گذر زمان با موانع بزرگ مواجه شده است که مهمترین آن این بود که تا حدود ۱۰۰ سال نقل احادیث پیامبر ممنوع بوده و جریاناتی در جوامع اسلامی آن زمان مانع از نقل وقایع و نقل سخنان پیامبر بودند و در این باره آنقدر گزارش در تاریخ آمده است که قابل انکار نیست و همچنین گروهی از خلفا در کنار جریانهای انحرافی سیاسی و فرهنگی به اهل بیت علیهم السلام اغراض ناروا میگفتند و مانع از ضبط و ثبت وقایع و نقل احادیث پیامبر میشدند.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: در ارتباط با خاندان پیامبر و کسانی که وابسته به این خط نورانی بودند یک کینه و عداوت و برنامه ریزی خاصی برای محو اینها در تاریخ جوامع اسلامی وجود داشت، همچون وجود عاشورا که تلاش بر حذف جریان فیزیکی امامت بود و این یک جریان اموی بود تا این راه و رسم و معارف بلند و نورانی اسلام را در تاریخ دفن کند و همواره سعی شده به عنوان یک چهره خشن با عاشورا برخورد شود.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: خطرناکتر از برخورد فیزیکی با مکتب اهل بیت اقدامات پیچیده حدیثی و روایی در قالب یک جنگ نرم افزاری بود که حدیث جعل میکردند و فضای مسموم تبلیغی علیه جریان مکتب اهل بیت بوجود میآوردند و در جامعه آن زمان منع نقل حدیث و رویایی با اهل بیت علیهم السلام به شکل سخت و فیزیکی و با رویارویی نرم همراه بود و در این راستا جریانات اموی در بیان مناقب اهل بیت علیهم السلام از سوی دیگر همچون سدهای بزرگ در مقابل احادیث و داستانهای که برای تثبیت امیرمومنان و خاندان پیامبر طراحی شده قرار داشتند.
آیت الله اعرافی عنوان داشت: با درخشش و فروغ بعد از ۱۰۰۰ اندی سال و ماندگار قصه غدیر امر عادی نیست چرا که در طول تاریخ سعی داشتند سدهای بزرگ در ظاهر و باطن فرهنگ جامعه بوجود آوردند تا نام علی و فرهنگ غدیر نماند و با بوجود آوردن موانع و مین گذاری بزرگ در تاریخ سعی داشتند تا میراث و ارزشهای متعالی این خاندان از بین برود و به نسلهای آینده منتقل نشود، اما امروزه برگزاری مراسمهای گرامیداشت این عید بزرگ در ایران و در جهان اسلام نشان از عظمت و بزرگی مکتب اهل بیت علیهم السلام میباشد و این میراثی که پای آن جان میفشانیم و ملت بزرگ ایران پرچم دار آن است به آسانی به دستمان نرسیده است بلکه در تحقق این امر مهم زندانها شکنجههای و جنایتهای متعددی صورت گرفته است و همواره جریانات انحرافی در تقابل غدیر بوده و هستند.
وی با بیان اینکه طراحی پیامبر و معماری ایشان در برخورد با انحرافات این امر نورانی در خلق حادثه غدیر قابل توجه میباشد ابراز داشت: برای اینکه یک حادثه در مقابل اتفاقات تاریخی و هجوم جریانات انحرافی بماند معماری و طراحی حادثه امر مهم است و پیامبر خدا در طراحی عید غدیر مهندسی و معماری این حادثه بزرگ نه تنها در آن زمان میخواستند راه را نشان بدهند بلکه در صدد اهتراز پرچم ولایت بودند تا در گذر زمان پیام ولایت بماند و دستخوش انحرافات تاریخی نشود، لذا ماندگاری این امر مهم نیازمند مهندسی دقیق و حساس میباشد.
پیامبر اسلام با بوجود آوردن موارد زیادی در صدد حفظ غدیر در تاریخ اسلام بودند
مدیر حوزههای علمیه در بیان ریزه کاری و طراحی پیامبر اسلام در حفظ عید غدیر خاطرنشان ساخت: پیامبر اسلام با بوجود آوردن موارد زیادی در صدد حفظ غدیر در تاریخ اسلام بودند، ایشان این امر مهم را در سال اخر عمر خود و در حجه الوداع قرار دادند و یک حالت انتظاری را از قبل در جامعه اسلامی آماده کرده بودند و این امر را در حین مراسم حج صورت نمیگیرد و همه این امرها ریزه کاریهای روانشناسی است و ایشان پس از پایان حج در حضور همه مردم و فراخوان دادن در گردهمایی این رویداد تاریخی را رقم میزنند.
وی در ادامه گفت: خطبه رسول خدا در روزه عید غدیر یکطرفه نبوده، بلکه دائماً بین سخنران و شنونده ارتباط سخن شکل میگرفت و چندین بار از مخاطبین اعتراف میگرفتند چرا که اعتراف گرفتن از این جامعه بزرگ و متنوع و انتصاب حضرت علی علیه السلام و به تصویر نشان دادن ایشان به مردم نکاتی است که رسول خدا در قصه غدیر آن را گنجاندند تا بماند و اگر تعبیه دهها نکته مهم در غدیر خم نبود از بین میرفت با توجه به اینکه دشمنان اسلام صدها شبهه پیرامون غدیر پراکنده کرد غدیر خم به واسطه معماری پیامبر عظیم الشان اسلام ماندگار شد و خود را انقلاب اسلامی نشان داد.
آیت الله اعرفی در ادامه با بیان فضائل لباس مقدس روحانیت خاطرنشان ساخت: امروز در غدیر خم دوستانی به لباس روحانیت آراسته میشوند که شامل چند نکته است که در امر اول جایگاه این لباس میباشد که امر مستحب مؤکد میباشد و در تاریخ فقه و فرهنگ ما ثبت شده است و در امر دوم این لباس نماد تاریخ ۱۰۰ ساله حوزههای علمیه میباشد که امر عادی و ساده ای نیست و بزرگان در اینگونه رویدادهای عمامه گذاری میفرمودند این لباس که بر تن میکنید بزرگانی همچون شیخ مفید حلی و علمای دین بر تن میکردند و این عنوان سندی است که آن را نشان میدهد، لذا باید طلاب در جهت تحقق معارف اهل بیت علیهم السلام با جان و دل تلاش کنند و در رسالتهای خود نسبت به جامعه و مردمان آن کوتاهی نکنند و دشمنان بدانند طلاب با علم و اخلاق و ادب و تهذیب نفس از آرمانهای امام و شهدا و مکتب اهل بیت صیانت خواهند کرد و در مشکلات جامعه و حل فصل آنان همراه مردم خواهند بود.
وی در ادامه تصریح کرد: این لباس و عمامه نماد فقه، تفسیر و نشانهای از تاریخ پر درخشش علم در تمدنهای بشری و جهان اسلام است و همچنین نماد پیمان عهد با شهدا رسول خدا و امت اسلام است و این یعنی ندای حوزه که مفاهیم دینی را در خود جای داده است و همواره دشمنان بدانند قلب حوزه وفادار به امت و ملت ایران است و ما قدردان ایران اسلامی پایبند به مبانی اسلامی است، هستیم و این حرکتها و نفاقهای که در جریان انقلابی وجود دارند خس و خاشهای بیش نیستند و بدانند نمیتوانند کاری بکنند. /مهر
منبع: فردا
کلیدواژه: آیت الله اعرافی اهل بیت علیهم السلام مکتب اهل بیت تاریخ اسلام آیت الله عید غدیر غدیر خم امر مهم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبشهای سدههای دوم و سوم هجری بیشتر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
ماهرخ ابراهیمپور: نشست نقد و بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» اثر پاتریشیا کرون با ترجمه کاظم فیروزمند چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی بهرامیان، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این کتاب سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شد که در زمان چاپ آن مولف فوت شده بود و سال ۱۴۰۳ که در نشر «نامک» به چاپ رسید، کاظم فیروزمند، مترجم آن در قید حیات نبود. در این نشست طبق اعلام قبلی قرار بود، روزبه زرینکوب، استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه تهران، حضور داشته باشد که نتوانست حضور پیدا کند.
پاتریشیا کرون در سال ۱۹۴۵ در دانمارک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی به مطالعه و شناخت سرزمینهای دور علاقهمند شد. کرون پیش از ورود به دانشگاه به سه زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کرد. رشتهی تاریخ خاورمیانه را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترا گرفت، و پس از دریافت بورس تحقیقاتی، نخستین پژوهشهای خود دربارهی تاریخ خاورمیانه و اسلام را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب از کرون منتشر شده است. کتاب «هاجرگرایی» که از دل تز دکترای وی بیرون آمده است سوءتفاهمبرانگیزترین کتاب او به شمار میآید. «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از دیگر آثار این صاحبنظر فقید، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. «خلیفه خدا»، «غلامان اسب سوار»، «تجارت مکی و ظهور اسلام»، «جوامع ماقبل صنعتی» و «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» نیز از دیگر کتابهای این ایرانشناس است. کرون همچنین ۷۰ مقاله شامل ۱۰ مقالهی در زمینه ایرانشناسی منتشر کرده است.
علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ و رئیس بخش اسناد مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی در بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» گفت: دورهای که پاتریشیا کرون به آن پرداخته، زمان انتقال حکومت از امویه به عباسی است که در آن ایرانیها نقش عمدهای داشتند. تحرکات ابتدا از کوفه آغاز شد و پس از آن با هوشمندی خاصی به خراسان (شرق ایران) انتقال پیدا کرد و به جایی رسید که در سال ۱۳۲ هجری سپاهی که ابومسلم خراسانی به سمت کوفه فرستاد، توانست این شهر را فتح و خلاقت اموی را ساقط کند.
او افزود: در این دوره اتفاقی که رخ داد و کم و بیش تا دروهی بعد از مامون هم ادامه پیدا کرد؛ شکلگیری سلسله جنبشها و قیامهایی بهویژه در شرق ایران بود. ابتدا قیام بهآفرید زرتشتی بود. او در دین زرتشتی اصلاحاتی را انجام داد. طبق روایتها موبدان زرتشتی نزد ابومسلم رفتند و گفتند این فرد دین ما و شما را فاسد کرده است و ابومسلم هم لشکری فرستاد و او را در نزدیکی به گمانم تربتجام سرکوب کرد. بعدی قیام ابنمقنع و استادسیس است و یوسف البرم و در نهایت بابک که نزدیک به بیست سال در آذربایجان مقاومت کرد اما در انتها از سوی عباسیان شکست خورد و عاقبت افشین توانست بابک را دستگیر و قلعهی او را تسخیر کند.
این محقق تاریخ اسلام عنوان کرد: لذا این دوره در تاریخ اسلام دورهی بهخصوصی است و افرادی هم که در آن ایفای نقش کردهاند، ویژهاند. این موضوع بارها از سوی مورخان و پژوهشگران به صورت اجمالی و تفضیلی تحقیق و بررسی شده است از جمله غلامحسین صدیقی در کتاب «جنبشهای دینی ایرانی: در قرنهای دوم و سوم هجری»، عبدالحسین زرینکوب در «دو قرن سکوت» و «ایران بعد از اسلام» و خود پاتریشیا کرون در مقالهی «ابنمقنع و سپیدجامگان» - که به صورت انفرادی به یکی از این جنبشها پرداخت و در ایران محقق محترم مسعود جعفری جزی آن را به صورت یک کتاب در انتشارات ماهی به چاپ رساند.
علی بهرامیان چرا با طرح این پرسش که «چرا این جنبشهای سیاسی مهم است؟» ادامه داد: پژوهشگران خارجی و ایرانی بارها به این پرداختهاند که چه موضوعی به لحاظ سیاسی باعث میشد این اشخاص دست به قیام بزنند و کسانی را دور خودشان گرد بیاورند و فعالیتهایی هم داشته باشند و پس از آن سلسله عقایدی که به آنها نسبت داده میشود به چه ترتیب است؟ به لحاظ صحت و سقم در چه وضعیتی است؟ همهی آنچه به آنها نسبت داده شده از اباحهگری (اشتراک در اموال و زنان و...)، ادعای نبوت و حلول همه در هالهای از ابهام قرار دارد و اغلب مورخان به صورت کلی به آنها مینگریستند و این موضوع بررسی نشده که آیا این عقاید در ایران سابقه داشته و میتوان برای آنها نمونههایی پیدا کرد؟ به لحاظ سیاسی چه انگیزه و رویکردی داشتند؟ آیا میخواستند خلیفه را ساقط کنند یا مانند بابک و مازیار آنطور که ادعا شده ایران را به دوره ساسانی برگردانند؟
او ادامه داد: در واقع در پی یافتن پاسخ پرسشهای بالا مورخان ایرانی به کلیگویی بسنده کرده و مدعیاند آنچه به این قیامها نسبت داده میشود، تهمت است؛ اما کسی توضیح نمیدهد چرا چنین تهمتهایی به این نوع جنبشها وارد شده است؟! لازم بود یک محقق این موضوع را بشکافد و از منظر انواع و اقسام منابع تحلیل کند. پاتریشیا کرون، مولف ««پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» فارغ از اینکه با دیدگاههایش در این کتاب موافق باشیم یا نه، تقریبا چنین رویکردی را اتخاذ کرده و در چهار فصل به بررسی موضوع از منظر منابع گوناگون پرداخته و کار دشواری را پیش برده است...
مدیر بخش اسناد مرکز اسناد دایرهالمعارف بزرگ در پایان اظهار داشت: دربارهی جنبشهای ایرانی قرن دوم و سوم رازهای زیادی وجود دارد که به احتمال زیاد ریشه در ایران عهد ساسانی دارد. به عبارتی در آن جامعهی پرجنبوجوش دورهی خسروپرویز بعد از اتمام جنگهای سیساله، بحرانهای اقتصادی و آمدن اعراب (به نظر) سرپوشی روی آنها گذاشته شده که یکدفعه در عهد عباسی مانند زنجیری پاره شد. تقابل در این جنبشها، بیشتر از اینکه جنبهی ایرانی – عربی داشته باشد، جنبهی ایرانی – ایرانی دارد. این نکتهی بسیار مهمی است؛ چون طبقهای از باقیماندهی دیوانسالاران و موبدان ساسانی بیشترین مشکل را با این جنبشها داشتند. این مسائلی که ذکر شد بررسی جنبشها از لحاظ سیاسی است، اما از لحاظ التقاطی، پاتریشیا کرون در فصل دوم و سوم کتاب به بررسی آن اهتمام ورزیده است.
۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902325