عید غدیر میراث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان است
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۷۹۷۲
محمد سلطانی گفت: نکتهای که باید درباره روز و رویداد غدیر عرض کنم و فراتر از این رویداد هم هست، طرز برخورد ما با وقایع تاریخی و بهرهای است که از تاریخ گذشته چه تاریخ ایران، چه تاریخ اسلام و چه تاریخ جهان میبریم. اگر بنا باشد که ما در رویدادهای تاریخی متوقف بمانیم و همواره به یک اتفاق یا یک شخصیت تاریخی افتخار کنیم یا او را مورد نکوهش قرار دهیم و یک واقعه تاریخی را بهعنوان یک جشن مطرح و در قبال آن شادی کنیم یا برعکس برای یک رویداد تاریخی همواره عزاداری کنیم، در این صورت آن واقعه یا آن شخصیت در حد یک آداب و رسوم باقی میماند و فایده چندانی نخواهد داشت و در بستر تاریخ از معنا تهی و بیاثر میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر این رویدادها یا شخصیتهای تاریخی منجر به دوگانگیها و ایجاد نزاعها و درگیریهایی میان مردم شود و یا منجر به این شود که افرادی خود را از نژاد دیگر یا پیروان مذهب دیگر برتر ببینند، بنابراین چنین نگاهی به آن رویداد یا آن شخصیت تاریخی جنبه منفی پیدا میکند، همانطور که ما بعضی وقتها میبینیم که یک رویداد تاریخی منجر شده گونهای خودبرتربینی مذهبی یا نژادی در میان اقوام پدید بیاید و یک قوم، قومی دیگر را نکوهش کند یا خودش را از دیگران برتر بداند. در این شرایط نهتنها رویداد و شخصیت تاریخی معنادار نیست، بلکه یادکرد آن رویداد یا شخصیت تاریخی زیانبخش است و موجب گسستهای اجتماعی میشود.
به گفته او تنها زمانی یک رویداد و شخصیت تاریخی سودآور است و میتوان برای همیشه از آن بهرهمند شد که ما به آن رویداد و شخصیت تاریخی بهعنوان یک عبرت و تجربه بنگریم، این موضوع همان نکتهای است که امیرمومنان علی (ع) در نامه خود به امام حسن (ع) بر آن تأکید میکند و به فرزندش مینویسد که «فرزندم تو عمر درازی نداری، ولی اگر تو تاریخ گذشتگان را خوب بدانی و از آن عبرت بگیری و تجربه کنی، درازای عمرت به درازای تاریخ خواهد شد، بهگونهای که گویی با اقوام و تمدنهای گذشته زیستهای و تجربه زیست را از آنها کسب کردهای.» این تنها طریقتی است که یک رویداد یا یک شخصیت تاریخی میتواند سودبخش باشد.
سلطانی میگوید: درباره رویداد غدیر نیز همین سه گزینه یا سه دیدگاه را در نظر میگیرم؛ اگر صرفاً رویداد غدیر را بهعنوان یک جشن بنگریم که در آن شادی و دستافشانی کرده و شیرینی پخشکنیم و سرود بخوانیم، در این صورت غدیر به یک مراسم و مناسکی همانند آداب و رسوم دیگر مذاهب و ملل تبدیل میشود. این فرو کاستن از رویداد غدیر و کوچک کردن واقعه غدیر است که ما صرفاً آن را یک زمان شادی بدانیم.
او بر ضرورت توجه به معنا و پیامهای رویداد غدیر، گفت: اگر این رویداد بخواهد مایه تفرقه و ایجاد گسست میان مسلمانان باشد، واقعاً باید بگوییم زیانبخش خواهد بود یعنی اگر بنا باشد افراد و گروههایی رویداد غدیر را به عاملی برای دوگانگی و نزاع میان مسلمانان تبدیل کنند، بدون شک با رفتار و سنت علوی و سنت و روش دیگر ائمه اطهار مناسبت ندارد و در جهان امروز هم بهشدت نزاع و درگیری خواهد بود که به زیان همه مسلمانان بهویژه شیعیان است. من فکر میکنم تنها زمانی رویداد غدیر و بزرگداشت رویداد غدیر معنادار و سودمند است که اول ازهمه ما به معنا و پیامهای این رویداد و نه صرفاً بهعنوان یک جشن و زمان شادی توجه کنیم.
پیغمبر اکرم (ص) مسلمانان را جمع کرد و کاندیدای پیشوایی یعنی کسی که فکر میکرد برترین مسلمانان و شایستهترین فرد برای پیشوایی جامعه مسلمانان است را به آنها معرفی کرد و مسلمانان به اختیار و نه به جبر و اکراه در طول سه روز با او بیعت کردند و این بیعت در یک فضای آرام، بهدوراز تنش و تبلیغات سوء و بهدوراز وعدههای دروغین و البته بهدور از اکراه و اجبار و تهدید و ارعاب برگزار شد و مسلمانان با امیرمومنان علی (ع) بیعت کردند.
به گفته عضو هیئت گروه علوم قرآن و حدیث علمی دانشگاه اصفهان باید رویداد غدیر را به این چشم ببینیم که مایه الفت و انس مسلمانان شود، هرچند پس از پیامبر اکرم (ص) اتفاقات دیگری افتاد و زمامداری جامعه مسلمانان به دست دیگران افتاد و بعدها نیز در چارچوب خلافت اموی و عباسی، زمامداری مسلمانان، تنها بر پایه چیرگی و وراثت دستبهدست شد، اما باید رویداد غدیر را همانگونه که پیامبر اکرم (ص) انجام داد و شکل داد به معنای احترام به آرای عمومی و توجه به رضایت عموم مردم در مورد زمامدار و زمامداری بدانیم، در این صورت بیشک غدیر میراث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بزرگی خواهد بود. باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: واقعه غدیر تاریخ اسلام رویداد غدیر شخصیت تاریخی عنوان یک یک رویداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمارت «شجاعالسلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
ایسنا/همدان عمارت «شجاعالسلطنه» به وسعت ۹۳۰ مترمربع واقع در روستای پرلوک از توابع بخش صالحآباد شهرستان بهار یکی از بناهای زیبای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بوده که معماری این بنا، تاریخی به قدمت دوران قاجار دارد.
ورودی هشتی، حیاط، حوض، پستو حوض خانه، ایوان، پنجرههای ارسی، شاهنشین، سه دری و آشپزخانه این عمارت هر یک گویی زمان حال را برای بیننده این اثر زیبای تاریخی به عقب بازمیگرداند و شکوه گمشده در دل تاریخ این عمارت را در تابلویی از گذشته در ذهن مخاطب با دلبری تمام زنده میکند و دوباره همه آدمهای گذشته در ذهنت جان میگیرند.
اینجا همان جایی است که روزی قهقهه خنده کودکان به اوج آسمان عروج میکرد، اینجا همان جایی است که روزی ماهیهای قرمز کوچک حوض خانه با سیبهای سرخی که درون حوض عمارت رها کردهاند، همبازی میشدند. اینجا همان جایی است که صدای قلقل سماور و عطر چای بهارنارنج آن در یک روز تابستانی از گذشتههای تاریخ بر ایوان عمارت هر رهگذری را به استکانی چای دعوت میکرد، خلاصه اینکه اینجا روزی قشنگیهای خاص خود را داشت و این زیبایی و شکوه عمارت در گذشته خود باقی ماند.
چند روز پیش از حال و روز ناخوش این عمارت مبنی بر در حال تخریب شدن این اثر و نیازمندی آن به مرمت و بازسازی مطلع شدیم که همین امر موجب پیگیری ما برای اوضاع و احوال این عمارت شد.
دهیار روستای پرلوک شهرستان بهار در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: روستای پرلوک با جمعیتی افزون بر ۲۰۲۰ نفر شامل ۶۵۰ خانوار یکی از روستاهایی است که تاریخ پیدایش آن به زمان حکومت سلسله ماد و پیش از آن میرسد.
عمارت شجاعالسلطنه روزگاری شکوه و ابهتی داشته
احمد کاویانینیک با بیان اینکه گویش مردم پرلوک ترکی بوده و عمده اهالی روستا در امر دامداری و کشاورزی دارای فعالیت هستند، تصریح کرد: عمارت شجاعالسلطنه روستای پرلوک و قلعه اربابی از جمله بناهای تاریخی این روستا بوده که روزگاری این بناها برای خود شکوه و ابهتی داشتهاند.
وی با اشاره به اثر تاریخی عمارت شجاعالسلطنه این روستا اظهار کرد: این عمارت مربوط به دوران قاجار بوده که در سال ۱۳۹۵ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده اما با وجود ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور، تاکنون هیچگونه توجهی به مرمت و بازسازی این اثر زیبا و مهم تاریخی در این روستا نشده و بودجه و اعتباری برای مرمت و بازسازی آن توسط میراث فرهنگی اختصاص نیافته است.
کاویانینیک تصریح کرد: بخشی از این عمارت دارای مالک خصوصی بوده و معمولا مالک خصوصی این بخش از عمارت با هزینه شخصی خود در حفظ و مرمت محدوده مالکیت خود اهتمام دارد بنابراین این قسمت از عمارت سالم باقی مانده اما بخش دیگر عمارت به علت فوت مالک و بیتوجهی ورثه دچار تخریب شده است.
پیگیری ۱۰ ساله برای مرمت این بنا
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی به دستگاههای مختلف ذیربط از جمله میراث فرهنگی رفت و آمد و پیگیری دارم تا شاید اقدامی برای حفظ و احیای این اثر تاریخی زیبای روستا داشته باشند، تصریح کرد: در بارندگی اوایل سال ۹۸ سقف و ایوان و دیوارهای این بنا دچار خسارت شد که به همین علت در اواسط همان سال میراث فرهنگی بخشی جزئی از سقف بنا را ایزوگام کرد اما پس از آن هیچگونه اقدامی برای ادامه روند بازسازی و مرمت آن انجام نشده است.
کاویانینیک با اشاره به اینکه معمولاً در ایام تعطیلات گردشگران مختلفی برای بازدید از این اثر به روستا مراجعه دارند، گفت: اگر عمارت تاریخی روستای پرلوک دوباره مرمت و بازسازی و سرپا شود، با راهاندازی خانه بومگردی میتوان جذب گردشگر دوچندانی برای روستا و منطقه داشت و مرمت این اثر از نقش مؤثری در جذب گردشگر برای روستا برخوردار خواهد بود.
قلعه اربابی ۲۰۰۰ سال دیگری هم در حال تخریب است
دهیار روستای پرلوک ادامه داد: علاوه بر عمارت شجاعالسلطنه، یک قلعه اربابی ۲۰۰۰ ساله نیز در این روستا وجود دارد که متأسفانه از این قلعه تنها یک برج آن سالم باقی مانده و آن هم در حال تخریب است.
وی گفت: از سال گذشته پیگیر آن هستم که کارشناسان برای بازدید از این قلعه بیایند و تصمیمی برای آن بگیرند چراکه تخریب آن، موجب آسیب به منازل پیرامون قلعه خواهد شد اما تاکنون کارشناسان امر برای این موضوع هنوز به روستا نیامدهاند.
کاویانینیک با بیان اینکه این بناهای تاریخی به ویژه عمارت شجاعالسلطنه را میراث فرهنگی نه خودش مرمت میکند و نه اجازه میدهد کسی آن را مرمت کند و این امر موجب سردرگمی ما شده است و نمیدانیم چه کنیم، افزود: اگر میراث فرهنگی مجوز مرمت لازم را به دهیاری و اهالی روستا بدهد و وضعیت مرمت آن را تعیین تکلیف کند، با پیگیری لازم دهیاری و اهالی روستا اعتبار مرمت این بنا را از جایی تأمین و جذب خواهیم و اجازه نمیدهیم این اثر تاریخی زیبای روستا اینگونه در مقابل چشمانمان تخریب و به سرنوشت قلعه اربابی دچار شود و از آن چیزی باقی نماند.
پیرو صحبتهای دهیار روستای پرلوک، این موضوع را از اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار نیز پیگیری شدیم.
مرمت عمارت شجاعالسلطنه جزو برنامه امسال است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بهار در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عمارت شجاعالسلطنه روستای پرلوک ثبت فهرست آثار ملی کشور بوده و مرمت و بازسازی این اثر تاریخی جزو برنامه امسال میراث فرهنگی است و به طور قطع با اختصاص و تخصیص اعتبار لازم عملیات مرمت و بازسازی بنا را شروع خواهیم کرد.
محمد حرمتی در پاسخ به این سوال که مرمت و بازسازی این بنا به چه میزان اعتبار نیاز دارد؟ یادآور شد: بنده نمیتوانم به طور دقیق میزان اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی این بنا را تخمین بزنم، در این رابطه کارشناس امر میزان مورد نیاز اعتبار برای مرمت بنا را برای ما برآورد خواهد کرد.
وی ادامه داد: خانه شجاعالسلطنه در حال حاضر دارای مالک خصوصی بوده و در نیمی از عمارت مالک خصوصی سکونت دارد و نیم دیگر آن فاقد سکونت است.
حرمتی تصریح کرد: برای نیمی از عمارت که مالک شخصی در آن دارای سکونت است، از مالک درخواست کردیم که نسبت به مرمت محدوده مالکیت خود اقدام کند اما میگوید پول ندارم و باید خودتان برای مرمت آن اقدام کنید.
وی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی پیشقدم شدن و مشارکت مالک خصوصی آن نیز از نقش مؤثری در مرمت و بازسازی این بنا برخوردار خواهد بود، افزود: نظارت لازم از این بنای تاریخی را داریم و این بنا نیازمند مرمت و بازسازی است اما اینکه گفته شده بنا دچار تخریب شده است، صحت ندارد و با جدیت پیگیر مرمت و بازسازی بنای فوق در سالجاری هستیم.
مرمت بنا باید زیر نظر میراث فرهنگی انجام شود
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این امر وجود دارد که مجوز لازم برای مرمت را به دهیاری و اهالی روستا بدهید؟ گفت: اگر مرمت بنا را زیر نظر اداره میراث فرهنگی و با مجوز این اداره انجام دهند، به طور قطع با آغوش باز از این موضوع استقبال نیز خواهیم کرد. دهیار روستا در رابطه با این موضوع میتواند برای رایزنی هر چه بیشتر به اداره میراث فرهنگی شهرستان مراجعه کند.
وی در پاسخ به اینکه دهیار روستای پرلوک میگوید اگر میراث فرهنگی اجازه دهد آنها با پیگیری اعتبار از محلهای مختلف نسبت به مرمت و بازسازی بنا اقدام خواهند کرد اما میراث فرهنگی این اجازه را به آنها نمیدهد و خودشان هم برای مرمت اثر اقدام نمی کنند، گفت: تعجب میکنم چرا کار خود را میخواهند توجیه کنند، برای ما این موضوع و مرمت بنا به شرطی که با مجوز اداره میراث فرهنگی و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی باشد، هیچ مانعی ندارد حتی میتوانند اعتبار را در اختیار میراث فرهنگی بگذارند و میراث فرهنگی به صورت کارشناسی روند مرمت بنا را انجام دهد، این امر مستلزم رایزنی لازم با دهیاری و شورای روستا خواهد بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار، آثار تاریخی را شناسنامه و هویت فرهنگی هر جامعه دانست و گفت: حفاظت از آثار تاریخی همچون حفاظت از هویت و فرهنگ ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایسنا، در رابطه با تاریخ این عمارت باید گفت، شجاعالملک یکی از خانهای روستا تصمیم میگیرد خانهای زیبا در دل روستا در کنار قلعه تاریخی بسازد بنابراین از طراحان غیربومی بهره میگیرد و حدود دو سال هم ساخت عمارت به طول می انجامد و پس از آن به صورت دورهای شجاعالسلطنه، محمد خان، غلامعلی خان و عطاالله خان و در نهایت کریم خان در این عمارت زندگی میکردند که پس از مهاجرت فرزند کریم خان و خالی از سکنه بودن آن شخصی از اهالی روستا عمارت را خریداری میکند که در حال حاضر به علت وسعت زیاد و نگهداری آن به دو قسمت تقسیم میشود و هماکنون دریکی از قسمتها سکونت دارند و قسمت دیگر آن خالی از سکنه است.
یکی از برنامه ها برای مرمت این بنا از سالها پیش استفاده از این عمارت روستا به عنوان خانه بومگردی بوده که به طور قطع در صورت مرمت و بازسازی، این اثر از نقش مؤثری در جذب گردشگر برای این روستا برخوردار خواهد بود.
انتهای پیام