برگی از تاریخ؛ یادی از شهدای غدیر شیراز در سال ۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۷۲۱۷
سال ۱۳۵۷ سال خون و اعتراض در شهرهای مختلف کشور بود و در این راستا شهر شیرازکه از کانونهای داغ مبارزه با رژیم پهلوی بود در روز عید سعید غدیرخم، با واکنش و سرکوب شدید ساواک روبهرو شد.
سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس؛ شیراز| سال ۱۳۵۷ سال خون و اعتراض در شهرهای مختلف کشور بود. در این راستا شهر شیراز از کانونهای داغ مبارزه بارژیم پهلوی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنا به دعوت سیدکرامتالله ملکحسینی، امام جماعت مسجد حبیب، در روز ۱۸ ذیحجه -عید غدیرخم- مردم در این مسجد اجتماع کرده بودند. در حین سخنرانی علیاکبر مکارم مشهور به رضوانی که علیه رژیم سخن میگفت، با دخالت افسری به نام سرهنگ عطاءالله قاسمی بین مأموران و تجمعکنندگان در مسجد درگیری به وجود میآید. طولی نمیکشد از زمین و هوا با هلیکوپتر اجتماعکنندگان به گلوله بسته میشوند و سه نفر به شهادت میرسند.
در ارتباط با واقعه مزبور روزنامه اطلاعات چنین گزارش کرده است:
«حدود سه هزار نفر از مردم در مسجد جامع حبیب شیراز اجتماع کردند. پلیس، راه را بر افراد تازه وارد بست و با شلیک گلوله و گاز اشکآور اجتماعکنندگان را متفرق کرد، در نتیجه ۳ نفر به نامهای: محمود دهقانی (۴۴ساله)، علیاصغر خلفینژاد (۱۹ساله- دیپلمه)، جواد زاهدی (اهل استهبان) به ضرب گلوله به شهادت رسیدند و ۷ نفر دیگر به نامهای اصغر و جعفر ذوالقدر، علی علیخواه، خسرو عابدی، علی توکلیان، علی حکیمی و حسن حسنی مجروح شدند. برای متفرق کردن اجتماعکنندگان بیش از ۳۰ تانک و دیگر خودروهای ارتش مقابل مسجد مستقر شده بودند».
پس از این واقعه، سیدکرامتالله ملکحسینی به عنوان محرک اصلی دستگیر و تحویل فرمانداری نظامی شد که پس از محاکمه در زندان عادلآباد شیراز زندانی شد.
علاوه بر واقعه مذکور، اجتماع دیگری که به مناسبت عید غدیر خم در فلکه مصدق برگزار شده بود با دخالت مأموران به خون کشیده شد. جریان از این قرار بود که در حین سخنرانی سخنران اجتماع، فرماندار نظامی با فحاشی سعی کرد از ادامه مراسم جلوگیری به عمل آورد. در نتیجه موجب درگیری بین طرفین شده و با تیراندازی از سوی مأموران به اجتماعکنندگان هفت تن به شهادت رسیده و عدهای مجروح شدند. به دنبال وقایع مزبور و به شهادت رسیدن و مجروح شدن عدهای از مردم آیتالله بهاءالدین محلاتی اعلامیهای منتشر کرد. در بخشی از اعلامیه وی چنین آمده بود:
«وا اسفا، با اینکه این مجلس مذهبی در کمال آرامش در مسجدی از شهر بزرگ شیراز برگزار میشد و هیچگونه بینظمی و تخریب که مجوز مداخله نیروهای نظامی به زعم آنان باشد، مشهود نبود و شعاری جز صلوات و ادای احترام به پیشوایان مذهبی که رژیم مدعی علاقه و احترام به آنان است مشهود نبود، در حالی که خطیب گویای اهمیت عید غدیر در اسلام بود، ناگهان بدون هیچ اخطار قبلی تانکهایی که از ثروت عمومی مردم خریده شده و باید برای حفظ جان و مال مردم در موقع هجوم بیگانگان به کشور به کار برده شود، مردم را گلولهباران کرد و عدهای را مقتول و مجروح نمود.
از نظر اینجانب با تأثر شدیدی که از درگذشت برادران عزیز مسلمانم دارم، برای چندمین بار انزجار و تنفر شدید خود را از روشی که دولت نظامی برای محو و نابودی مردم و مملکت در پیش گرفته ابراز مینمایم و به مناسبت شهادت جوانان ارزنده یک هفته عزای عمومی اعلام میدارم. مقتضی است در این یک هفته اهالی محترم شیراز با نصب پرچم سیاه بر مغازهها و مؤسسات در این عزای ملی شرکت نمایند و به این وسیله خانوادههای داغدار را تسلی دهند».
از سوی دیگر چند تن از اعضای «جمعیت حقوقدانان ایران» شعبه استان فارس، ضمن تحصن در اتاق دادستان شیراز، دادخواستی را در این رابطه تسلیم دادستان کردند. آنان اعلام کردند تا هنگام حصول نتیجه و اعلام نام مسببین این وقایع به تحصن خود ادامه خواهند داد. دادستان شیراز نیز تأکید کرد که با سرعت و قاطعیت لازم مشغول بررسی علل این حادثه و شناسای عاملان آن است.
انتهای پیام/ س
منبع: فارس
کلیدواژه: شیراز انقلاب اسلامی رژیم پهلوی عید غدیر اجتماع کنندگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایگاه مسجد باید محور همه فعالیتها قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتلعام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبریهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمانهایش ادامه میدهد.
مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبههای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگیناپذیر انجام شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهای منبر به تبیین ارزشهای و آرمانهای اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجاموظیفه سوق داد.
وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیتها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزشهای و آرمانهای اسلام بوده و باید هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.
مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بیدینی و الحاد پرهیز کنند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیادهسازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهلبیت علیهمالسلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.
وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.
مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکهای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.
کد خبر 6096117